Margareta Paslaru, longevitate creatoare pe multiple planuri: muzica, teatru, film, creatii muzicale, sustinerea tinerelor talente, CD-uri caritabile, actiuni de voluntariat. In 1968 a primit Discul de Aur premiul acordat de Consiliul de Stat pentru Cultura si Arta CSCA si Electrecord. 1969 i s-a inmanat prestigiosul trofeu M.I.D.E.M. (Marché International du Disque et de l'Édition Musicale, pe scena la Cannes - Franta ediția 1967/1968). Este prima solista de muzica usoara din Romania care a primit acest trofeu. In 2008 a fost onorata la Uniunea Compozitorilor pentru 50 de ani de activitate neintrerupta. A initiat in 2009 programul Banca de Alimente - Crucea Rosie. Artista pentru care au scris 65 de compozitori a inregistrat 793 de piese la Radio, TV si pe discuri pana in prezent, inclusiv 111 compozitii proprii declarate la UCMR-ADA. In 2018 au fost sarbatoriti cei 60 de ani creativi la Muzeul Literaturii Romane marcand deceniile 2000. Legendara artista a primit in USA 2002 Premiul Women of Excelence pentru initierea sarbatoririi zilei de 1 Iunie "International Children's Day". In 2016 Uniunea Autorilor si Realizatorilor de Film - UARF i-a oferit Diploma de Excelenta si clacheta "Artist plurivalent". Desemnata Primul Ambasador al Festivalului Tanar Sibiu, artista a primit Diploma "Platina valorii" in 2019. Premiul Academic si Trofeul UCIN pentru întreaga activitate i-au fost inmanate de prof.univ.dr. Laurentiu Damian la Gala Uniunii Cineaștilor 2021.

Margareta Paslaru ''O legenda vie a Romaniei o artista cu totul speciala'' Jurnalul National 2008

Faceți căutări pe acest blog

marți, 21 aprilie 2020

Margareta Paslaru in amintirea Danielei Caraman Fotea

Cu multumiri, celei care a fost muzicolog si autor, Daniela Caraman Fotea
Daniela CARAMAN, muzicolog
IDEILE MARGARETEI...
(Daniela Caraman Fotea, 28 octombrie 2014)
…se derulează în crescendo; dobândesc înveșmântări inedite, emoționante, cu urmări benefice, nu doar artistic: pentru că MARGARETA PÂSLARU – la ea mă refer, și-a făcut o regulă de viață în a-și ceda drepturile materiale cuvenite pentru discuri, celor în nevoie, copiilor dar și artiștilor de vârsta a treia. Așa se recomandă și CD-ul care marchează finalul acestui an: ACTORII CÂNTĂ, produs de UNITER. Frumoasă punctare în zona divertismentului a celor 86 de ani pe care Radio-ul național îi împlinește la 1 noiembrie.

Margareta ne oferă un program de autor – compozitor: piese noi și mai vechi (între ele și câteva interzise altădată la difuzare; un exemplu, cea cu titlul ...Se ...bâlbâie...!). Orchestrațiile sunt noi, profesional concepute, cu fantezie ritmică și armonică de Călin Grigoriu (majoritatea), George Natsis, Mircea Drăgan, George Popa, Andrei Kerestely. Reîntâlnirea cu arta lui Radu Goldiș fiind la rândul ei delectantă.
Ideea salutară a Margaretei a fost alăturarea în florilegiul interpretării a vocilor unor artiști ai scenei teatrale, mulți aflându-se la prima lor întâlnire cu Euterpe. Recunosc: actori cu talent vocal au existat în context (Florin Piersic, Ștefan Iordache). Dar, distribuția, alegerile compozitoarei au fost acum, salutare: varietatea aparițiillor – 12 – pe scena ...audio crează o extraordinară diversificare a mijloacelor de expresie, fiecare protagonist valorizând o cât mai bogată zestre a artei actorului. Lesne de remarcat cum de la o strofă la alta, chiar de la un vers la altul registrul se schimbă. Ce fantezie, ce emulație! Emoția, ineditul, copleșesc. Cu un ingredient neașteptat: în atmosfera (aproape a) fiecărei piese, se simte, așa ca o străfulgerare, o sugestie a timbrului Margaretei... cea mai apropiată fiind Emilia Popescu. Maria Buză este excepțională, (ca de altfel în tot ce face). Are și o partitură superbă pe versurile unicat ale Agathei Grigorescu Bacovia: Amanții mei sunt cărțile-nțelepte... Mihai Bisericanu declara într-un interviu că a simțit cântând, o nespusă libertate. O și transmite! Silviu Biriș – o mare surpriză; glas agreabil, modulații neașteptate ale verbului, temperament. Întâlnirea, momentul de suprapunere, de topire a timbrului său cu sonoritea violoncelului măiestru condus de virtuozul Ștefan Cazacu, este o secvență antologică. Rodica Mandache găsește în melodia Pasiunea accente de ...midinetă! Mirela Jienescu – moment de candoare printr-o voce suavă. Shakespeare-anul Marius Bodochi, împlinește dramatismul printr-o perfectă rotunjire a silabei, sunetul glasului îi evocă imaginea impresionantă. Marius Manole nu cântă: parcurge o incantație... Corina Chiriac nu ne lipsește de umor. Gelu Nițu are sensibilitatea din poveștile lui Creangă. Florin Zamfirescu – sincer, nu mi-l închipuiam cântând, modulează și... literele! Ovidiu Niculescu ne poartă în ambianța interpretărilor moderne. Suntem în permanență captați de noi și noi mesaje expresive. Dorești revenirea la audiții. Rezultatul este și el neașteptat: reauzirea nu epuizează. Discul face parte dintre cele pe care le păstrezi aproape, apelându-l ori de cîte ori dorești o bucurie. Împlinită și de secvența duhovnicească a muzicii creată pe rugăciunea Tatăl Nostru.

Discul Margaretei nu părăsește atmosfera șlagărului. Am căutat să-mi conturez o preferință între piesele – altele decât secvența numită mai înainte. A fost greu pentru că programul se cere ascultat în integralitate, în căutare și dobândire a satisfacției sonore. Și încă un gând: Margareta, prin ideea de distribuție aleasă a conceput un scenariu, un fel de emisiune înscenată, așa cum semnau odinioară la Televiziune un Alexandru Bocăneț, Titus Munteanu, Cecilia Silvestri... Impecabilă îngemănare de muzică, vers și interpretare.

Parafrazând hit-ul notoriu al Margaretei care încheie programul – Lasă-m, toamnă, pomii verzi, interpretat de întreaga garnitură solistică, pot formula pentru Margareta și inspirația ei mereu înnoită o rugă: Lasă-i, Doamne, pomii verzi...

Arhivă blog